Idag blir det Ragnar-ridning

Idag har jag fått äran att rida Ragnar vilket jag såklart tackar för. Jag hade tänkt att rida ett pass på ridbanan och mamma har lovat att ta lite bilder på oss. Det var väldigt länge sen jag fick nya ridbilder på honom och mig så det ser jag fram emot. Hoppas bara att han går lika fint som senaste gången jag red honom. Man vet aldrig med Ragnar, men det brukar inte vara några större problem att övertala honom om något. Kiropraktorn lossade också lite småsaker på honom så det ska bli roligt och se om jag känner någon skillnad. 
 
 


Kommentarer
Postat av: ɑ n n i k ɑ

Så fin!

Svar: Tack! ;)
Amanda Streling

2015-04-28 @ 18:30:11
URL: http://blogofphoto.webblogg.se
Postat av: Josefine ♔

Måste förresten fråga dig en sak.. Vet inte alls om du känner att du kan ge mig ett vettigt svar, men du var en jag kom att tänka på då jag sitter och grubblar här.. Det är så att jag kanske ska skaffa mig en till häst. Bryr mig inte vad alla säger, men det är en travare, en travare till! Hihi. Han är relativt nyligen tagen från travbanan vilket medför att han är väldigt på. Jag var och tittade på honom i början på helgen nämligen. Han ska ha koll på ALLT och får för sig en del saker, när vi tog in honom från hagen blev han rädd för ett litet prassel i busken och hoppade till. Visst, att en häst hoppar till är helt okej, alla blir vi rädda för saker och ting ibland.. Han är ungefär lika hög som vad jag är i manken, så höjer han huvudet når jag helt enkelt inte. Han blir hög som ett höghus då. Det är väl där skon klämmer lite, om det inte går att lugna ner honom eller att få honom att coola ner sig och inte bli så himla rädd för allt så vet jag inte om jag kommer kunna fixa att hålla emot om han bara skulle få för sig att dra exempelvis ? Det var väl här som jag tänkte lite på dig, din häst är ju väääldigt stor. Hur gör du?
Han är verkligen såååå fin.. är dressyrriden de senaste 6 åren och är även inriden av samma dressyrryttare. Så det är inget fusk på honom vad gäller ridning. Ägaren sa att han fortfarande är i ”tävlingsrutiner” och bara behöver ett break så blir han en toppenhäst sedan. Men sen hur lång tid det tar osv vet man ju inte. Åh förlåt för en jätte lång kommentar.. Kände bara att jag behövde förklara så att det kanske blir lite lättare för dig att eventuellt kunna besvara min fråga. Kram!

Svar: Spännande! Du verkar redan som att du har fastnat för honom och har svårt att sluta tänka på pållen, jag förstår dock att du grubblar över hans storlek. Jag tror dock inte att det ska vara några problem eftersom du har häst sedan tidigare och rutin. Du verkar också väldigt mån om dina hästar. Känns det som att det i framtiden kan bli en häst du kommer att trivas med tycker jag inte att du ska banga för att han är lite högre i manken än vad du är van vid. Även om han är lite "uppe i varv" nu tror jag att han med ditt lugn och en bra vardag kommer ett lugna ner sig och bli en rolig pålle att ha att göra med. Förhoppningsvis blir han lugnare i hanteringen samtidigt som han fortsätter att vara lite mer vaken i ridningen ,då det oftast är både roligare och lättare att hantera ett hopp åt sidan eller liknande när man sitter på,
Zunday är som sagt betydligt mycket större än vad vi är vana vid men det fungerar väldigt bra. På ett sätt verkar det som att hon är medveten om in storlek och anpassar sig efter det. Hon är dessutom väldigt, väldigt snäll i hantering men blir lite mer "på tårna" när man rider men då är det som sagt lättare att hantera hennes storlek. Annars hanterar jag henne inte på något annorlunda sätt än vad jag hade gjort med andra hästar. Jag är noga med att hon inte gå på mig eller skjuter ut bogen åt mitt håll när jag går med henne. Min lillasyster får sadla henne med en pall. Vill man ha extra kontroll kan man alltid leda med en kedja eller i träns :)

Hoppas att det kommer gå bra för dig. Vill du och jobbar för att få honom lugnare tror jag inte att det kommer bli några problem :)
Kram!
Amanda Streling

2015-05-03 @ 14:22:12
URL: http://jlandgrens.se
Postat av: Josefine ♔

Tack snälla snälla för att du tog dig tid å svarade!! :D Det hjälper verkligen, det blir nog han ändå hihi! ;) Kram!

2015-05-04 @ 13:06:29
URL: http://jlandgrens.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild




RSS 2.0